Ratatyövastaava (RTV), lähitoteutus (21.-23.8. ja 26.-29.3.)

Toteutusaika

21.8.2024 - 29.8.2024

Paikka

KRAO, Kauppalankatu 13, Kouvola

Laajuus/Kesto

56 tuntia

2 418,00 € sis. 24 % ALV (468,00 €)

Peruutusehdot

Jos osallistuminen perutaan aiemmin kuin 14 vrk ennen koulutuksen alkua, osallistumismaksusta peritään 25 %. Jos osallistuminen perutaan myöhemmin kuin 14 vrk ennen koulutuksen alkua, hinnasta peritään 50 %. Koulutuksen alettua tehdyistä peruutuksista osallistumismaksu peritään kokonaan. Poikkeuksena ovat lääkärintodistuksella osoitetut sairastumiset.

Ilmoittautumisaika

20.3.2024 - 20.8.2024
Ilmoittaudu tästä

Koulutus sisältää ratatyöprosessin vaiheet työn aloittamisesta työalueen luovuttamiseen takaisin liikennöinnille. Koulutuksessa huomioidaan ratatyöalueella tehtävä tulityö, jännitekatkomenettely sekä työkoneiden liikkuminen ja työskentely tunnelissa.

Kesto: 7 päivää

Koulutus antaa kattavan yleistiedon rautatiealueella tehtävien töiden suunnittelusta, toteutuksesta ja turvallisuusmenettelyistä sekä riskeistä.

Koulutus on suunnattu henkilöille, jotka toimivat ratatyövastaavan tehtävissä ja vastaavat ratatyössä rautatiejärjestelmän liikenneturvallisuudesta.

Ennakkovaatimukset:

• Ratatyöturvallisuuspätevyys (Turva)
  • Perusteet rautatiejärjestelmästä (Pera)
    • Perusteet rautatiejärjestelmästä -koulutusta ei edellytetä, mikäli henkilöllä on jokin voimassa oleva Väyläviraston myöntämä työpätevyys, Ratapihaliikenneohjaajan (RLO) tai Ratatyökoneen kuljettajan (RKK) pätevyys. PERA-koulutusta ei myöskään edellytetä, mikäli henkilöllä on vähintään viiden (5) vuoden monipuolinen työkokemus rautatiejärjestelmään liittyvistä töistä.
  • Vähintään kuuden (6) kuukauden käytännön työkokemus radan kunnossapitoon tai rakentamiseen liittyvistä maastotehtävistä.
  • Opiskelija on todettu soveltuvaksi tehtäväkohtaisella soveltuvuusarvioinnilla.

Koulutuksen sisältö noudattelee ratatyömenettelyn prosessia alkaen suunnittelusta ja päättyen työalueen luovuttamiseen takaisin liikennöinnille. Koulutus antaa kattavan yleistiedon rautatiealueella tehtävien töiden suunnittelusta, toteutuksesta ja turvallisuusmenettelyistä sekä riskeistä.

Pätevyyden myöntämisen edellytykset:
- Hyväksytysti suoritetut

• kirjallinen koe
  • suoritetut tehtävät
  • käytännön harjoittelutehtävät kouluttajan opastamana

Koulutuksen päätteeksi suoritetaan käytännön koe, joka kattaa kaikki ratatyövastaavan perustehtäviin kuuluvat osa-alueet.

Koulutukseen sisältyy ennakkotehtävä, joka tulee olla tehtynä ennen koulutuksen alkua. Saat sähköpostiisi tunnukset verkko-oppimisympäristöön noin viikkoa ennen koulutuksen alkua, jonka jälkeen voit käydä tutustumassa oppimisympäristöön.

Oppimisympäristössä tehdään tehtäviä myös koulutuksen aikana. Sinulla tulee olla kannettava tietokone tai tablet-tietokone mukanasi sekä älypuhelin, johon on asennettu RUMA-koulutussovellus.

Koulutus sisältää käytännön harjoittelua rataympäristössä. Sitä varten tarvitset varoitusvaatetuksen ja henkilönsuojaimet (kypärä, silmiensuojaimet, turvajalkineet). ROKissa varoitusvaatetuksen ja henkilönsuojaimet voi lainata tarvittaessa kurssin ajaksi.

Tiedustelut

Gravatar